PREMIERA ALBUMU KONCERTOWEGO 30 MARCA 2025
Pomysł, aby podjąć taki temat na Warszawskiej Jesieni, pojawił się już kilka lat temu i regularnie powracał. W końcu nadarzył się odpowiedni moment, aby się tym zająć, co wynika z przewodniego wątku tegorocznej edycji. Początkowo idea była dość prosta – zaprosić do projektu uznany zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki nowej, wybraną grupę popularnych wokalistek i wokalistów oraz grupę kompozytorek i kompozytorów. Ten pomysł szybko upadł – podobne połączenia i projekty pojawiają się co jakiś czas od wielu już lat. Nie chodziło bowiem jedynie o napisanie piosenek, ale o włączenie w to wszystko szerszych kategorii estetycznych, które charakteryzują wykonawców muzyki popularnej. Stąd pomysł, aby do projektu zaprosić cały zespół z tego kręgu i postawić przed kompozytorkami i kompozytorami nowe zadanie: napisania piosenek dla wykonawców bez studiów muzycznych. Musiała to być jednak grupa o bardzo wyrazistym idiomie estetycznym, brzmieniowym i ekspresyjnym. Dlatego wybór padł na Hańbę!
Całą koncepcję koncertu spoiły napisane specjalnie na tę okazję teksty autorstwa Grzegorza Uzdańskiego, który doskonale wyczuł retorykę, jaką posługuje się zespół. Jednak w tej surowej prostocie nie chodziło tym razem o przeniesienie się w alternatywną rzeczywistość sprzed kilkudziesięciu lat, jak to robi konsekwentnie w swojej twórczości ta punkowo-folkowa grupa, ale umiejscowienie tematyki wierszy w dzisiejszej codzienności. W ten oto sposób doszło do bezprecedensowej sytuacji: po raz pierwszy w historii na Warszawskiej Jesieni odbędzie się koncert z piosenkami. Po prostu Hańba!
Artur Zagajewski (fragment tekstu kuratorskiego)Opisanego wyżej wyzwania podjęli się twórcy z różnych pokoleń i estetyk:
Autorem słów do ww. utworów jest Grzegorz Uzdański – autor powieści Wakacje (nominacja do Nagrody Conrada), Zaraz będzie po wszystkim (2019) i Wypiór (2021, nominacja do Paszportów „Polityki”) i strony Nowe wiersze sławnych poetów (wydanej w formie książki w 2021). Zajmuje się komedią improwizowaną, występuje w grupie Klancyk, Resorcie Komedii i Kolektywie Śmiesznie. Napisał sztukę Sen na gapę dla warszawskiego Teatru Lalek Guliwer (2023, reż. Robert Drobniuch) i teksty do bajki muzycznej Król Maciuś Pierwszy według Janusza Korczaka (2019, muzyka Jerzy Rogiewicz). W latach 2018–23 stały współpracownik kwartalnika „Przekrój”.
Utwory opowiadają o bliżej nieokreślonym poranku w stolicy obserwowanym z perspektywy 10 bohaterów. Poznajemy ich imiona, problemy, emocje i nadzieje. Co istotne – twórcy kompozycji nie konsultowali ze sobą charakteru poszczególnych utworów, a ich ostateczny kształt oraz spójne połączenie jest wynikiem współpracy z Hańbą!, ostatecznymi interpretatorami i wykonawcami warszawskiej opowieści.
O projekcie i pracach nad nim można przeczytać w obszernym artykule Jana Topolskiego (Dwutygodnik, 09/2024).
Trwają prace nad wydaniem materiału nagranego w TR Warszawa podczas dwóch koncertów festiwalowych w dniach 24 i 25 września 2024 r. Album koncertowy zawierający wszystkie 10 kompozycji zostanie wydany przez Antenę Krzyku w wersjach winylowej, CD i cyfrowej.
Oprawę graficzną tworzy Grzegorz Mart, fotograf festiwalu oraz stały współpracownik m.in. Filharmonii Narodowej w Warszawie i NOSPR w Katowicach.
Premiera planowana jest na 30 marca 2025 roku.