której bohaterowie piętnowali zło otaczającego ich świata lat 30. i 40.: nienawiść, autorytaryzm, nierówności społeczne, militaryzm czy antysemityzm. Jako “zbuntowana orkiestra podwórkowa” skorzystaliśmy z podwórkowego instrumentarium (bandżo, akordeonu, klarnetu, barabanu i tuby) oraz międzywojennych wierszy polskich poetów, które stały się dla nas niewyczerpaną skarbnicą inspiracji i tematów.
Co istotne - na każdym z albumów zabieraliśmy słuchaczy 80 lat wstecz i staraliśmy się udowodnić, że (post)punk faktycznie powstał na krakowskich podwórkach na początku lat 30. XX wieku., a wojnę, która wybuchła w 1939 roku, tak naprawdę wygraliśmy już kilka miesięcy później.
W 2024 roku wykonaliśmy “Piosenki Warszawskiej Jesieni”, czym zerwaliśmy z historycznym anturażem. Czas śpiewać o współczesności, choć czy tak naprawdę nie robiliśmy tego od zawsze?
bandżo, basbandżo, śpiew
klarnet, akordeon, saksofon tenorowy
instrumenty perkusyjne, akordeon
suzafon, sakshorn tenorowy
W 2018 roku zostaliśmy uhonorowani Paszportami Polityki „za muzyczno-literacko polityczną rekonstrukcję, która daje efekt zaskakujący: twórczo odświeża formułę folku i punka, a przy tym celnie opisuje dzisiejsze polskie konflikty i zagrożenia”.
W 2020 otrzymaliśmy Fryderyka w kategorii Muzyka Świata za płytę „1939”. Do Fryderyków nominowane były niemal wszystkie - poza debiutanckim - nasze albumy.
Jesteśmy również laureatami nagrody im. Grzegorza Ciechowskiego (2017) oraz nagrody im. Czesława Niemena (za występ konkursowy w ramach festiwalu Nowa Tradycja 2014).
Koncertowaliśmy w USA, Kanadzie, Australii, Wielkiej Brytani, Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, Litwie, Hiszpanii, Portugalii i Rosji.
wydawca, Antena Krzyku
inżynier dźwięku, Bimbrownia
impresario
baraban, śpiew
akordeon, klarnet
Zdjęcia:
portrety zespołu: Bartek Pawlik;
zdjęcie z koncertu: Piotr Jaguś;
portrety kolodionowe: Michał i Gabriela Sitkiewiczowie;
zdjęcia z kamieniołomu: Grzegorz Mart